Trips & Tricks: Boodschappen doen

In de rubriek Tips & Tricks bespreek ik over verschillende onderwerpen welke dingen je kan organiseren om efficiënt met tijd en middelen om te gaan. Tegenwoordig ook wel lifehacks genoemd, ik noem het ook gewoon handigheidjes. In het eerste deel van deze serie gaat het over boodschappen doen. Hoe kan je nu handig naar folders en aanbiedingen kijken? Hoe voorkom je dat je wel veel boodschappen haalt, maar geen gerecht kan koken? Welke dingen hoef je niet meer over na te denken? Je gaat het allemaal uitvinden in dit artikel.

Aanbiedingen. Ik kan me nog goed herinneren dat mijn moeder alle folders uitploos en dan op zaterdagochtend samen met mijn tante een rondje langs alle supermarkten deed. Als kind vond ik dit echt een uitzonderlijk saaie invulling van je zaterdagochtend. Naarmate ik ouder werd zag ik dat mijn vader dit systeem ook af en toe probeerde te hanteren, maar vaak lukte het niet om een hele week vooruit te plannen. Verschil was ook dat mijn vader en ik niet de hele ochtend verschillende supermarkten afgingen, we namen gewoon degene die het dichtstbij zat. Nu ik eenmaal mijn eigen huishouden heb, heb ik van beiden iets overgenomen in deze strategie. Het maakt niet uit wat je standaard supermarkt is, elke supermarkt heeft wekelijks aanbiedingen. Loop ze voordat je begint met boodschappen doen een keertje door, dan ben je op de hoogte waar je voordeel op kan behalen.

Dat brengt je eigenlijk bijna direct op de volgende tip: recepten vooraf bedenken. Bedenk welke maaltijden je al kan samenstellen met de producten die in de aanbieding zijn. Je wordt er een stuk creatiever van als je voor jezelf kaders maakt. Je kunt bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je drie maaltijden maakt met aanbiedingsproducten en eentje met iets waar je allicht al zin in hebt of met een wat luxer product waar je toevallig die week zin in hebt. Uitgaan van de aanbiedingen is niet alleen fijn voor je budget, maar helpt je ook keuzes te maken en creatief te zijn met wat je hebt. Soms zijn er dingen in de aanbieding waarvan je eigenlijk van te voren al weet dat je het niet in één keer op gaat maken. Misschien koop je een bloemkool en gebruik je voor je maaltijd maar een halve. Dan is het natuurlijk onhandig en onvoordelig om uiteindelijk een halve bloemkool weg te moeten gooien. Bedenk dus bij grote producten of je deze over meerdere maaltijden kan combineren. Voorbeeldje: als ik van de hele week koken een halve courgette, een stuk aubergine en een halve bloemkool overhoud, dan is het een zekerheid dat ik de laatste dag rijst kook en een groentecurry maak waar al deze groenten in klaargemaakt worden.

De avondmaaltijd is niet je enige maaltijd, bedenk dus ook vooraf wat je nog meer nodig hebt om de dag door te komen. Zorg dat je een aantal makkelijke standaard ontbijtproducten meeneemt, zoals muesli, ontbijtzuivel, eitjes of andere dingen die je normaliter ontbijt. Zo voorkom je dat je in de ochtend al start met een zoektocht naar iets gezonds en dan eindigt met iets ongezonds. Ook voor lunch geldt, sommige mensen doen dat altijd op kantoor, maar lang niet iedereen. Ik bedenk me of sommige maaltijden kliekjes vormen voor de lunch voor volgende dag of zorg dat ik ook makkelijk zelf een lunch kan meenemen. Snacks, je kan er beter van te voren even bij stilstaan, kans is groot dat je dan een handje nootjes, een stuk fruit of een plakje ontbijtkoek bij je hebt in plaats dat je een candybar uit de automaat trekt.

Boodschappen zijn meer dan eten. Je hebt nou eenmaal een aantal dingen standaard in huis nodig. Loop ze elke week even na zodat je ook van deze dingen niets tekort komt. Ik kan me de stress uit mijn studententijd nog herinneren als ik bij het opstaan al tot de ontdekking kwam dat er nog maar twee toiletrollen in huis waren, niet fijn. Dat overkomt me nu dus echt niet meer. Hetzelfde geldt voor op wasdag erachter komen dat je geen wasmiddel of wasverzachter meer hebt, hoeft ook niet als je het gewoon even elke week nakijkt. En om deze tip ook een beetje voedselgerelateerd te maken. Er zijn een aantal producten die je standaard in huis wil hebben omdat je ze veel/vaak gebruikt en eigenlijk niet zonder wilt zitten, deze producten zijn wel persoonlijk. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld: olijfolie, peper, zout, bloem, honing, kikkererwten en pindakaas. Daar wil ik eigenlijk niet eens over na hoeven denken, die zijn er altijd.

Het slechtste moment van de dag om boodschappen te doen is als je honger hebt, je hebt dan de neiging om meer te kopen dan je nodig hebt of slechtere dingen te halen. Dit hoeft echter geen probleem te zijn als je jezelf voorbereid voor je naar binnengaat. Maak een lijst vooraf, waarbij je alle bovenstaande tips verwerkt en ga daarmee de supermarkt in. De focus ligt dan op je lijst, je planning en de producten die je nodig hebt, waarbij je veel sneller en zonder al te veel afleidingen de supermarkt doorgaat. Wij gebruiken hier een app zodat we samen precies weten wat er nodig is en eventueel gedurende de week alvast wat producten kunnen noteren die de volgende ronde mee moeten, maar met pen en papier gaat het ook nog steeds heel goed hoor!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *